Interacțiunea în VR, un mare pas înainte

by

Realitatea virtuală reprezintă un mediu tridimensional generat de computer cu care utilizatorul poate interacționa. Nicio altă tehnologie de până acum nu a reușit să ofere o „aventură” atât de convingătoare consumatorului, capabilă să îi convingă simțurile că se află cu adevărat în alt spațiu.

Dacă vorbim de interacțiune cu obiectele din mediul virtual, cea mai comună modalitate o reprezintă atingerea cu ajutorul celor două controllere. Acestea dispun de un trăgaci şi de un buton de interacțiune, dar se pot folosi şi ca “mâini virtuale”, pentru apucarea unor obiecte virtuale.

Dacă la început arătau mai mult ca niște telecomenzi cu butoane, noua generație de controllere Vive și Oculus permite recunoașterea mișcării de apucare. Poți prinde obiectele închizând palma și te poți cățăra în VR.

Un alt tip de interacțiune posibilă în VR o reprezintă selectarea, cu scopul de a indica acel obiect căruia urmează să i se aplice o comandă, care urmează a fi manipulat, sau către care se va efectua o deplasare. Acest tip de interacțiune își găsește utilitatea mai ales în domeniul instruirii sau al realizării de aplicații educative.

Figura 1 Meniu plan selectabil cu raza laser

Folosind controllerele sau mănușile de VR, putem apuca, roti, sau arunca obiecte, deschide și închide uși și chiar asambla și dezasambla diverse sisteme.

Figura 2 Apucarea stingătorului cu ajutorul controller-ului

Putem scrie, folosindu-ne de o tastatură virtuală pe care o acționăm cu ajutorul unei raze laser, sau chiar prin atingerea tastelor cu controller-ele.

Figura 3 Tastatura virtuală selectabilă cu raza laser

Una dintre cele mai spectaculoase aplicații dezvoltate de către Google este Tilt Brush, o aplicație destinată celor care vor să deseneze în mediul virtual. Utilizatorul este invitat să-și manifeste creativitatea și imaginația folosind controllerele și dispunând de posibilități nelimitate în privința formelor și culorii.

Cea mai completă experiență imersivă în VR rămâne la ora actuală sistemul MVN Awinda, dezvoltat de către compania americană Xsens. Sistemul este un costum cu senzori ce urmărește întreg corpul utilizatorului în VR permițând libertate completă de mișcare, fără nici un fir. Acesta oferă o experiență complet imersivă ce permite utilizatorilor să se bucure de libertate a mișcării și interacțiune cu multipli utilizatori în mediul virtual, prin combinarea sistemelor Xsens Motion Capture, Oculus Rift și Unity 3D.

Cu fiecare zi și cu fiecare aplicație dezvoltată continuăm să ne perfecționăm într-o tehnologie complet nouă ajungând să dezvoltăm aplicații cu un nivel de complexitate peste medie. Acestea pot fi folosite cu mult succes în cadrul instruirii de personal, sau al realizării de aplicații educative, dar și în alte domenii, în funcție de necesitățile pieței actuale.